stycznia 23, 2018

Pokolenie ja, czy my?

Czasem mam wrażenie, że ludzie nie zastanawiają się nad swoim postępowaniem. Żyją bo muszą, czytają by inni nie uważali ich za zbyt prostych i niedokształconych, ubierają się tak jak pokazują programy modowe. Robimy to odruchowo bo nie mamy czasu zastanowić się: po co to wszystko? Może i w sumie dobrze, bo jeszcze doszlibyśmy do wniosku, że to wszystko jest bezużyteczne. Są jednak czasem takie książki, które nie zmuszają nas do myślenia, natomiast same dają odpowiedzi. Zyskujemy czas i wiedzę. Może nawet narzucony zostaje nam jakiś pogląd, ale przecież jako istoty, które od homo sapiens się wywodzą posiadamy resztki rozumu i możemy segregować rzeczy istotne i niepotrzebne. ,,Pokolenie ja. Niezdolni do relacji'' Michaela Nasta jest zbiorem pytań i odpowiedzi. 
O jakiej tematyce? Już tłumaczę! 

 Michael nie jest psychologiem. Naukowcem w sumie też nie jest. To kim w takim razie jest, że pisze książkę na temat ludzkich zachowań ? Z pewnością dobrym obserwatorem, ponieważ każdy z tematów jakie porusza są uargumentowane na podstawie historii, które przeżył (bądź sam wykreował). Zakupując tę książkę, nie wiedziałam czego mogę się po niej spodziewać. Przyznam, że zdarza mi się sięgnąć po tytuł tylko dlatego, że zachwyciła mnie okładka. Ryzykuje ale czuję się z tym wspaniale bo moje opinie są później wyciągane jedynie opierając na wnętrzu książki i tym co jest w środku zawarte. Ale książka to całość, wszystko musi ze sobą jakoś grać. I tutaj gra wszystko. Mam dziwny sentyment do takich pozycji, szczególnie gdy są dobrze skomponowane. Główny temat? Niezdolność pokolenia 30, 40- latków do nawiązywania TRWAŁYCH relacji. Nie tylko tych między kobietą a mężczyzną ale również skupia się na pracy, środowisku i mediach. To wszystko jest poskładane w dość płynną całość. 

Co jest naszym głównym problemem? 

Analizujemy każde nasze słowo, jesteśmy ostrożni w nawiązywaniu nowych znajomości i posługujemy się utartymi schematami. Wrzucamy wszystkich do jednego worka bez chęci poznawania. Boimy się starości, próbując na siłę trzymać się tego co mija. Jesteśmy zmanipulowani przez media i internet. Przeraża nas odpowiedzialność i wszystko chcemy traktować na chwilę- rządzi nami strach. 

Autor wszystko przedstawia w sposób lekki i nie naukowy co sprawia, że jest to lektura dla każdego. Nie zarzuca nas statystykami i badaniami naukowców. Czytając ,,Pokolenia ja'' czujemy się jak na świetnym wykładzie o społeczeństwie, o nas samych. Oczywiście są pewne niedociągnięcia. Nie ze wszystkim możemy utożsamiać. Autor jest pochodzenia niemieckiego, polskie społeczeństwo jest trochę inne, rządzą nami inne demony.Po przeczytaniu książki widzimy sporo cech wspólnych. Ja przyznam, że bawiłam się dobrze czytając tę książkę. A nawet pokuszę się o stwierdzenie, że czegoś mnie nauczyła. 

Trochę pesymistyczny obraz ludzi i relacji które nawiązujemy, powinien nami trochę potrząsnąć. To takie uszczypnięcie w ramię. Niby nic wielkiego ale może zaboleć jeśli nas to dotyczy. 
Kogoś równie mocno zainteresowała ta pozycja, że po nią sięgnął? Czekam na wasze opinie! 


,,Nie wiemy, co inni ludzie myślą ani czują, interpretujemy ich zachowanie, a potem czujemy się obrażeni z powodu własnych myśli.''

CleoSev

20 komentarzy:

  1. Jako psycholog lubie takie ksiazki. Zwlaszcza ze sa oparte na obserwacji, wiec moze byc ciekawie. Musze poszukac tej ksiazki :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że jako psycholog docenisz jego spostrzeżenia. ;)

      Usuń
  2. lubię takie książki, ale potem naprawdę dużo dużo myślę o życiu.. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To świetny znak, najgorzej gdy koło książek przechodzi się bez refleksji.

      Usuń
  3. Wydaje się naprawdę ciekawa. Chyba nigdy nie czytałam tego typu książki. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeszcze wszystko przed tobą, ciężko znaleźć dobrą książkę tego typu. Warto zacząć od ,,Pokolenia ja''.

      Usuń
  4. Rzadko czytam tego typu książki, ale doceniam, gdy są pisane prostym językiem, ale ze wsparciem w dziedzinie, której dotykają. Lubię mieć poczucie, że autor wie, o czym pisze, bo dogłębnie przeanalizował temat.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że sukces tej książki to przede wszystkim subiektywne przedstawienie tematu. Autor jest pewny siebie, wypiera naukowy język i myślę, że dzięki temu staje się bardziej czytelny. Lubię książki stricte naukowe, jednak takie typu ,,Pokolenie ja'' również chętnie wpadają w moje ręce.

      Usuń
  5. JesJes psychologiem,wiec chętnie przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że nawet ktoś kto psychologią zajmuje doceni pracę Michaela. ;)

      Usuń
  6. Nie czytuję takich książek, ale masz rację, że porusza ważny temat i jest takim uszczypnięciem w ramię.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podoba mi się postawa autora, nie lubię jak ktoś wybiela społeczeństwo i wprowadza je w jeszcze większe samouwielbienie.

      Usuń
  7. Ja patrzę przede wszystkim na okładki, a ta mnie nie przyciąga :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Okładki to dopełnienie książek, uwielbiam niebanalny minimalizm. Mnie ona zainteresowała.

      Usuń
  8. o!
    coś dla mnie :)
    nie słyszałam wcześniej o tej publikacji ;c

    obserwuję Twojego bloga!:)
    Pozdrawiam serdecznie ♥♥
    Nie oceniam po okładkach


    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja natrafiłam na nią przypadkiem szukając nowości książkowych.
      Polecam się za nią zabrać! ;)

      Dziękuję, ja również obserwuje Słońce! <3 Pozdrawiam

      Usuń
  9. Uwielbiam psychologię więc z chęcią bym się z tą pozycją zapoznała :) Myślę że to by było ciekawie doświadczenie, równie ciekawe jak Twoja recenzja! Dziękuję za odkrycie przede mną nowego tytułu.

    Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo za ciepłe słowa! Myślę, że nie jest to ciężka książka, mogę nawet pokusić o stwierdzenie, że ,,na raz''. Dlatego polecam bo jest to niewątpliwie ciekawe doświadczenie.

      Pozdrawiam ciepło! \K.

      Usuń
  10. Dająca do myślenia lektura. Lubię takie raz na czas :) tytuł zapisuję.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W wolnym czasie dla urozmaicenia warto po nią sięgnąć.
      Pozdrawiam ciepło! \K.

      Usuń

Copyright © 2016 (Nie)banalne przygody literackie , Blogger