lutego 02, 2018

#sobota(dla)Poety [1]

Dla niektórych poezja kojarzy się z językiem polskim w gimnazjum bądź liceum, przykrym studiowaniem i analizowaniem niezrozumiałych wierszy. Niby coś nam się kojarzy, że był sobie taki Gałczyński, Kasprowicz bądź Herbert. Ale gdy przychodzi moment by przypomnieć sobie jakiś ich utwór, to pojawia się problem. Ja miałam to szczęście, że moja szkoła zainwestowała w świetną polonistkę, która rozbudziła we mnie miłość do poezji, za co jestem jej wdzięczna. Postaram się przynajmniej raz w tygodniu na blogu wprowadzić moje ulubione słowo pisane - poezję. 
A konkretnie przybliżyć wam postać jakiegoś poety i jego twórczość. Mam nadzieję, że was nie zanudzę. Zobaczymy jak się ten element sprawdzi. 
To zaczynajmy! 




Zacznę od poety współczesnego, świetnego mężczyzny z dużym pokładem wrażliwości. Gdyby nie fakt, że urodził się w 1957 r. i jest starszy od mojego taty, to bym mogła oddać mu swoje serce w opiekę. 
Krzysztof Pieczyński- polski aktor, poeta i pisarz; działacz społeczny. Ale dla mnie ważna jest jego rola poety w współczesnej Polsce. Miałam 12 lat, gdy po raz pierwszy spotkałam się z jego twórczością. 


****


Odległość pomiędzy tobą a mną ukochana 
zakreśla nieistniejące granice wszechświata 
oto ja jestem początkiem a ty jego końcem 
wielkie niezmierzone nie do wyobrażenia 
a czasami można go zamknąć w twojej dłoni


                             
12 letnie dziecko nie jest w stanie zrozumieć tych słów, pełnych miłości 
i niebanalnego romantyzmu. Ten wiersz 4 lata później ponownie stanął mi na drodze a czytając go czułam się jakby był to mój pierwszy raz. To naprawdę ciekawe, że pewne rzeczy doceniamy 
z perspektywy czasu. W tym urok poezji- to czym ona dla nas jest to wszystko kwestia pory dnia, godziny 
a nawet tego czy zdążyliśmy wypić rano kawę. Wiersz ten pochodzi z tomiku ,,Słońce mruczy'', jest to rok 2000. Ogólnie jest to naprawdę świetny zbiór wierszy Pieczyńskiego, zazdroszczę kobiecie, do której te wiersze są kierowane. 
  
****

Spać
Pod powiekami słońce mruczy 
kochać ludzi przez Ciebie 
i nie móc kochać 
Ciebie przez ludzi  

Nie jestem miłośniczką romansów, ale wiersze o miłości to jest coś co kocham. Czuję wtedy falę ciepła na sercu, bo to dla mnie najintymniejsza forma przekazania uczucia w postaci słów. To próba obrania miłości 
w kształt. Rzecz niemożliwa ale niektórzy udowadniają, że się da. 

****

Jeśli wiesz jak całować 
okalecz swoje usta 
Jeśli wiesz jak dotykać 
odetnij swoje ręce 
Jeśli wiesz jak patrzeć 
wydłub swoje oczy 
Jeśli wiesz jak kochać 
odejdź ode mnie 
Jeśli nie wiesz tego 
zostań na wieki ze mną

Jednak nie tylko miłość możemy w jego twórczości odnaleźć. Krzysztof Pieczyński to postać bardzo odważna, wyjechał za granicę do Ameryki co zaowocowało wydaniem ,,Listów z Ameryki''. Jak każdy artysta, miał moment w swoim życiu, że trochę się pogubił, zaczął za dużo pić. Aktualnie uważany jest za postać kontrowersyjną która walczy z kościołem. Nie bez powodu motyw Boga przewinął w jego poezji. 

 ****

Rozmawiaj ze mną 
Przecież wiesz, że za chwilę wszystko się skończy 
Zapadnie cisza 
Rozmawiaj ze mną teraz 
Gdy się zbudzisz o świcie 
Przywita Cię słońce i piękny dzień 
Przywita Cię ptaków śpiew 
Otworzysz usta, z których święcone wody 
Pokryją ból i gniew 
Dlatego milczysz 
A mówię ja 
Szczerze jak wiatr w polu 
Nad niepoświęconym zwieszam głowę 
Do niebios podnoszę wzrok 
Ty milczysz 
Zostawiasz mnie Boże

Jest to wiersz kontrowersyjny jak na czasy w których był pisany. To jeszcze XX wiek. Poeta nie boi się tematu tabu. Jego autentyczność w tym co tworzy, skradła moje serce. Pomimo tego, że przez większość kojarzony jest jako aktor ,,Na dobre i na złe'', to ja zapamiętam go jako poetę wrażliwego, który nie tworzył dla sławy i pod publikę. Myślę, że jest w tym coś ujmującego, 
co o tym sądzicie? Jak podoba wam się ten pomysł wpięcia poezji pomiędzy recenzje? Myślicie, że jest na nią miejsce?


FIZYKA 

Dusza to życie 
życie to dusza i ciało 
dusza lżejsza o ciało 
odpływa 
ciało lżejsze o duszę 
tonie

Cleosev

16 komentarzy:

  1. Nigdy nie rozumiałam i nie przepadałam za poezją. Mało które wiersze do mnie trafiają. Chyba jestem za głupia na doszukiwanie się drugiego dna. :P
    Pozdrawiam. :)

    [likenootter]

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W wierszu nie zawsze drugiego dna doszukiwać się trzeba. Czasem wystarczy przeczytać, wiersz jest niekiedy jak bumerang. Wraca do nas w trudnych momentach i dostajemy olśnienia. Ale trzeba się za niego zabrać by wrócił.
      Pozdrawiam ciepło!

      Usuń
  2. Poezja nieraz bywa trudna w odczytaniu.
    Natomiast niektóre bywają bardzo piękne!
    Pozdrawiam!

    https://anastyle14.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że prostotę wierszy również należy docenić. W niej czasem jest największe piękno. I niebanalność, o którą nieustannie walczę.
      Pozdrawiam ciepło!

      Usuń
  3. Świetna akcja! Swoją drogą, nie miałam pojęcia, że Pieczyński pisze wiersze, choć wysoko cenię jego grę aktorską. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo, mam nadzieję, że będę bardzo konsekwentna w tej akcji. Pieczyński od początku z poezją mi się kojarzył. Dopiero z czasem oglądając telewizję, zobaczyłam, że ta twarz jest mi skądś znana. Masz rację, że to dobry aktor. Jednak dla mnie jeszcze lepszy, niedoceniony poeta.

      Usuń
  4. Bardzo fajny pomysł. U mnie z poezją jest różnie. Raz trafię na zachwycający wiersz, a raz na taki, który kompletnie do mnie nie przemawia.
    Pozdrawiam i obserwuję, Alice ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za poparcie! Będę starała przedstawiać takich poetów, którzy będą mieli szansę trafić do każdego. Przynajmniej do większości. A na następny tydzień szykuję coś wyjątkowego i bardziej znanego.

      Pozdrawiam i również obserwuję! \K.

      Usuń
  5. Odpowiedzi
    1. Ja również. I miłością do poetów i ich twórczości pragnę zarażać. Taka pozytywna epidemia się przyda. \K.

      Usuń
  6. Czasami lubię sięgnąć po poezję :) można się wyciszyć. Ale robię to rzadko i naprawdę w podłym humorze.. XD

    Pozdrawiam,
    toukie z http://ksiazkowa-przystan.blogspot.com/ 💘

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ważne by po nią sięgać, ważne, że wtedy pomaga. \K.

      Pozdrawiam również. <3

      Usuń
  7. Ja i poezja to dwie osobne sprawy, chociaż lubiłam je analizować i zgadywać co też poecie w głowie siedzi :D
    Te wiersze są piękne <3


    Buziaki,
    coraciemnosci.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się, są piękne. Warto zapoznać z innymi jego utworami. Wpadają do głowy i nie chcą zbyt szybko ulecieć. \K.

      Pozdrawiam ciepło!

      Usuń
  8. Nie miałam pojęcia, że on pisze wiersze! :o

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że warto poznać go od tej wrażliwej strony.

      Usuń

Copyright © 2016 (Nie)banalne przygody literackie , Blogger